– Vi har alltid vært underdog, det var der vi begynte

– Å se ting litt fra utsiden kan hjelpe; vi ble markedsledere i et enda mer satt marked, sier gründer Philip Bryn-Haugland i Mill Norway. Nå har de lansert varmepumpe.

– Et naturlig neste steg, sier Philip Bryn-Haugland (til venstre) og Per Robertson om å satse på varmepumper. 

Historien om Mill startet i 2012, da Philip Bryn-Haugland og faren Cato satset på å produsere elektriske varmeovner med vekt på flott design. Da gikk de inn i et marked som ble betegnet som modent, hvor de nå har en solid posisjon.

– Med varmepumper kan vi tilby brukere et mer holistisk sortiment på varme, så det er er en naturlig forlengelse av det vi driver med, sier Bryn-Haugland. Han mener den optimale varmeløsningen for forbrukere er ofte en kombinasjon. Da er panelovner på mindre rom kombinert med varmepumpe for større områder et av de beste alternativene. 

Vi ønsker å få fram en annen rolle

– Vi har ikke alle produkter heller, men vi håper det vil skape mer troverdighet at vi snakker løsninger mer enn å snakke folk inn i en bestemt ting. Vi ønsker å få fram en annen rolle, fastslår Bryn-Haugland. 
– Vi tar en unik posisjon i markedet når vi kombinerer ting i samme app; vi kjenner ingen merkevarer eller leverandører som tilbyr som styring av smarte varmeovner og smarte varmepumper i samme app. Dette har også blitt etterspurt, forteller Per Robertson, administrerende direktør i Mill Norway. 

Vil bygge sten på sten

Mill skal selge sine varmepumper via Coop Obs Bygg og Power, med installasjonstjenester fra Inselo og Obs Bygg Montering.
– Vi er smale i utsalgssteder fordi vi ønsker å bygge sten på sten. Vi er avhengige av at installatører gjør en ordentlig jobb; hele kjeden må levere, understreker Bryn-Haugland. Det å lære og samarbeide med forskjellige parter er en del av satsingen. 
– Og vi hører på kunder; vi er vant til å jobbe dynamisk med forbrukerfeedback, sier Bryn-Haugland. 

Åtte års garanti

Mill gir åtte års garanti på sine varmepumper, forutsatt nødvendig vedlikehold så vel som service annet hvert år. 
– Denne garantien er for å vise at vi er seriøse og at det er et trygt valg. Dette handler også om at vi kommer som et nytt merke; den tydeligste måten å snakke kvalitet på, er med et slik løfte, mener Robertson. Foreløpig har Mill fått mange positive reaksjoner fra forbrukere. 
– Åtte års garanti er en gjenganger, og det at vi tenker helhetlig rundt produkter i samme app, forteller Bryn-Haugland. 

Fordeler som outsider

Robertson understreker at Mill har respekt for sine nye konkurrenter, men tror samtidig at Mill står friere som nykommer. 
– Siden vi er fra utsiden, kommer vi også til å se på hele kjeden og hele kjøpsprosessen for en forbruker. Vi ønsker å effektivisere og jobbe smartere. Det som er i dag er bra og fungerer, men det har kommet en del nyttige digitale verktøy de siste årene, poengterer han. 

Naturlig å bli medlem

Som nykommer i varmepumpebransjen var det helt naturlig for Mill å bli medlem i Varmepumpeforeningen. 
–  Særlig når det er en ny produktgruppe. Vi har høye ambisjoner, men det finnes alltid mye å lære. For oss er det viktig å få så mye innsikt som mulig, fastslår Robertson. 

– Hva tror dere blir den største utfordringen for Mill framover? 
– Med våre planer blir det å få til det vi virkelig ønsker: Å gjøre om på noe som har sett likt ut lenge. Det blir nok en ordentlig utfordring! 

Mill Compact Pro
Slik ser den nye varmepumpa til Mill ut på veggen, den kan styres på samme måte som alle andre produkter fra Mill.